18. 12. 2015 · Podľa predlohy v originálnom znení preložil Adrián Artimovič:
Každý už zažil situáciu, keď čítal knihu alebo iba novinový článok a mal pocit, že sa v ňom našiel. Dostal sa mi do rúk článok, v ktorom sa zaiste viacerí čitatelia, nielen tohto webu, ľahko nájdu.
Pôjde o krátky článok, k veci, preto si dovolím na začiatok uviesť, že to nebude suchý preklad zahraničného – cudzieho textu, bez subjektívnych vyjadrení, ako je v poslednej dobe štandardom pre naše renomované webstránky a časopisy. Určite Vás napadne hneď niekoľko…
OK, poďme k veci.
Poznáme pneumatiky a „pneumatiky“ na papieri. Pri veciach, predmetoch, existujú kvalitnejšie a lepšie výrobky, ale pri ľuďoch predstavujú odlišnosti pridanú hodnotu každého jednotlivca. Každý človek Vám môže niečo dobré dať. Hlavne ak chce. Niekto, však ani nemusí chcieť, pretože v podvedomí ho sužuje nutkanie šíriť svoje presvedčenie. Preto si môžeme na rovinu povedať, že existujú ľudia, ktorí Vás ovplyvňujú, a ktorí sa o to pokúšajú.
Najlepší „ovplyvňovači“, ak použijeme tento nespisovný výraz, sú tí najvplyvnejší z nich,nadšenci – entuziasti. Nadšencov by sme mohli označiť za posadnutých produktmi a značkou, o ktorých hovoria, ktorými žijú. Sú to oni, čo prečítajú každú stranu časopisu, niekedy aj viackrát. Oni sú tí, ktorí dohľadávajú informácie na webe a pátrajú po ešte presnejších a jasnejších informáciách, z iných zdrojov. Sú to ľudia, ktorým spomeniete, že by ste si radi kúpili nové autorádio a oni sa vám ozvú na ďalší deň, že urobili podrobný prieskum značiek a modelov, a majú pre Vás odporúčanie. A to ste ich o to ani len neprosili.
Logické by teda bolo, že marketingoví experti budú aktívne vyhľadávať prepojenie na komunitu nadšencov. Spýtajte sa ľudí, ktorí stoja v pozadí klubov, združení alebo Vašej crew, či je to tak? Asi nie, ale to príde!
Ja tomu skutočne verím, aj preto Vám posúvam päť dôvodov, ktoré môžete so sebavedomým úsmevom vymenovať v najbližšej predajni napr. autodielov, prečo by si Vás mali viacej ceniť:
1.Vyhľadávame a konzultujeme nadšencov predtým ako si niečo kúpime
Nadšenci majú silný vplyv na nákupné rozhodnutia svojej rodiny a priateľov. Ak je dané rozhodnutie náročné a vážne, napríklad kúpa auta, o to viac platí, že dáme na odporúčania veci-znalých entuziastov. Prieskum z pôvodného článku tvrdí, že každý štvrtý bežný človek, nie nadšenec, má v okruhu blízkych nejakého auto-nadšenca. Je len samozrejmé, že ho bude konzultovať a pravdepodobné, že rozumné argumenty nebude ignorovať.
Určite ste neprehliadli napríklad, že u nás existujú rodinné klany s jednou značkou áut. OK, môže to byť tým, že daná rodina býva neďaleko predajne danej značky. Áno vieme, že u nás to môže byť aj tým, že „Fero má z roboty naftu za drobné“, tak celá rodina jazdí na nafťákoch. A takéto združovanie sa, má aj ekonomický význam pri niektorých autách, ktoré si vyžadujú viacej údržby. Je zaručené, že náhradné diely a servisné práce taktiež prúdia z podobného smeru, teda od ľudí, ktorí sa v danom auto-moto kruhu pohybujú. Z istého pohľadu sú aj oni nadšenci.
Za skutočných nadšencov môžeme označiť hlavne ľudí, ktorí si vyberajú svoj predmet obdivu z vnútorného presvedčenia a nie z ekonomickej výhodnosti, nutnosti, prípadne z „pózerstva“.
2.Nadšenci majú peniaze a vedia ako ich minúť
Keď sa nadšenci zamilujú do určitého produktu, nech sú to hodinky, videohra, fotoaparát alebo hliníkové disky, nezostanú pri odporúčaní iným. Oni si to rovno kúpia. Pôvodný článok hovorí o tom, že je vysoko pravdepodobné, že nadšenec bude patriť medzi Vašich známych s vyšším príjmom. A tiež to, že minie až o tretinu viac peňazí na veci, ktoré nie sú tovary bežnej spotreby.
Znamená to, že nadšenec má často nákladnejšie hobby, lebo si to môže dovoliť? Alebo je to preto, lebo neberie nič ľahkovážne a je úspešný v tom, čo robí. Neponorím sa do charakteristík osobností podľa zverokruhu, nie som ten nadšenec a nepoznám tak ľudí, ani hviezdy. Dovolím si však tvrdiť, že ak si skutočný nadšenec niečo kúpi a nesplní to očakávanú kvalitu a funkciu, on alebo ona budú tí, ktorí sa vrátia do obchodu a spýtajú sa na dôvod toho trapasu. Často urobia ešte viac, napíšu o tom vo svojom blogu, alebo založia tému na fóre a môžete si byť istí, že Vám o tom aj porozprávajú pri posedení. Pravdepobone aj viackrát.
3.Nadšenci „žerú“ obsah
Marketingoví experti počítajú koľko potencionálnych zákazníkov zasiahla ich komunikácia a vedia, že ak použijú kanály frekventované nadšencami, ako sú fóra, zrazy, výstavy a tematické weby alebo časopisy, sledovanosť je merateľne vyššia. Nadšenci, kupujú dvakrát viac časopisov a strávia takmer o tretinu viac času čítaním internetového obsahu ako iní.
Opäť sú to čísla z pôvodného článku, ale ak si to premeníme na drobné, stačí sa pozrieť okolo seba. Kto visí na akom webe neustále, a kto má doma takú zbierku časopisov, že by ste mali šancu vyhrať súťaž v zbere papiera? Poznáte takého? Bude to latentný nadšenec.
4.Mladá generácia miluje nevšednosť
Spájanie sa s nadšencami prepožičiava značke nevšednosť, autenticitu. Mladí ľudia, tejto našej sivej súčasnosti, sa chcú odlíšiť a byť nevšední. Pre nich je prirodzené zdieľať svoje názory naprieč internetom, hlavne prostredníctvom sociálnych sietí. Značka, ktorú v tomto pestrom prostredí reprezentujú nadšenci, efektívne buduje dôveru u celej generácie skeptických zákazníkov. Pretože za ňou stoja reálny ľudia a nie photoshop-ované modelky, alebo kampaň s obrázkami z nereálneho sveta.
5.Reklama adresovaná na nadšencov jednoducho funguje
Celý tento myšlienkový pochod môžeme zavŕšiť faktami: prieskumu (z pôvodného článku) ukazuje, že marketing, ktorý sa šíri slovom, vytvára dvojnásobné príjmy a je tiež podstatne vyššia pravdepodobnosť, že sa takýto zákazníci aj vrátia k danej značke a spoločnosti. Nie je dôležité koľko ľudí uvidí danú reklamu, ale to aký vplyv majú títo ľudia na svojich priateľov a rodinu. Nadšenci sú najvplyvnejší zo všetkých adresátov reklamy, preto by sa mali predajcovia predbiehať o Vašu pozornosť.
Vieme, že to zatiaľ nie je úplne ako som opísal. Prevažujú snahy o okamžité zárobky a nie budovanie značky medzi zákazníkmi. Samozrejme, buduje sa značka aj meno, ale u nás ešte skôr v pozadí. Bartruje sa, aby sa šetrilo. Spája sa, aby si spoločnosti vzájomne pomáhali. Je to len fáza, ktorá prirodzene povedie k hľadaniu nových adresátov reklamy, pretože potenciál práce v pozadí sa vyčerpá. A v roku 2015 je jedna z najlepších ciest na verejnosť prostredníctvom Vás, nadšencov.
Preto sa nevzdávajte! Združujte sa, vytvárajte kluby, organizujte zrazy, zbierajte vedomosti a hľadajte ľudí, ako ste Vy sami.
Ak sa Vám páčil článok zdieľajte, like-ujte alebo si ho len uložte v pamäti. Vážime si každú formu podpory a pomoci pri komunikovaní našich aktivít, pretože bez Vás, zanieteného obecenstva, by celá táto paráda nemala zmysel!
Pomôžte nám ukázať silu automobilovej komunity tak, že nás budete sledovať, zdieľať a budeme veľmi rad ak navštívite niektoré z našich podujatí, alebo stánkov na iných podujatiach.