Essen Motor Show 2015

Nadšenci – vysnívaná realita každej automobilky
11. februára 2020
Ukázať všetko

Essen Motor Show 2015

21. 12. 2015 · Recenzia podujatia · Adrián Artiovič · Esssen · Nemecko

Väčšina z vás určite zachytila, že medzi 28. novembrom a sviatkom Mikuláša sa v Essene konala každoročná, najväčšia auto-moto tuningová výstava, Essen Motor Show. Podujatie, ktoré toto „malé“ mesto takmer úplne ochromí. Parkovať je prakticky nemožné, napriek tomu nikto z miestnych na vás nehúka, lebo ste na pár sekúnd zablokovali jeho súkromný vjazd, aby ste niekoho pustili z opačného smeru v úzkej uličke. Pán alebo pani trpezlivo počká, kým vjazd uvoľníte a ešte sa na vás usmeje. Je cítiť a vidieť, že nezažívajú prvýkrát tento automobilový ošiaľ na konci sezóny. Návštevníci to znášajú oveľa ťažšie a nie jeden je za volantom na nervy. 

Veľkosťou Essen Motor Show ďaleko prekonáva Bratislavský autosalón, predstavte si tak dvojnásobok výstavnej plochy Nitrianskemu autosalónu, v čase najväčšej slávy, povedzme v rokoch 2005-2007. Samozrejme všetko krytá výstavná plocha. Začiatkom decembra to inak nejde. Indoor sa konali aj Drift a Ghymkhana exhibície a súťaž. Natrieskané tribúny, obrovské obrazovky a z každej strany totálne zablokované schody vedúce do tohto pavilónu. Hlava na hlave, doslova každej vekovej kategórie. Nie je to prekvapenie, pretože návštevnosťou a počtom exponátov je to vedúca výstava v Európe. Dôkaz, aký je tuning pre návštevníkov atraktívny. Chodby vedúce do DMAX Motorsport Arény lemovali rôzne drift a drag stroje, ktoré mali naladiť návštevníkov na to, čo ich vnútri čaká.

Charakter a atmosféra podujatia viac pripomínajú veľtrh, ako výstavu alebo show. Skutočnú davovú psychózu spôsobovali stánky s rôznym tuningovým tovarom v cenách s takzvaným „messe-rabat“, teda výstavnou zľavou. Jednotlivý predajcovia sú takým spôsobom pripravený na zákazníkov, že predávajú dokonca nákupné vozíky, za skromných 15 Euro. Niečo podobné, ako naše babky používali, keď cez víkendy vozili kompóty a lekvár rodinke žijúcej vo veľkomeste. Miesto zaváranín tu však tuneri vozili výfukové komponenty, podvozky, hliníkové disky alebo aj sady svetiel. Musím povedať, že nákupná horúčka bola nákazlivá. Ak ste sa však pozreli po niečom kvalitnejšom, alebo značkovom, okamžite ste sa vrátili do krutej reality. Za kvalitu sa platí, to nezmeníme. Jazykovo nadaný predajca čítal z nejakého dôvodu aj messe-rabat ceny dielov z veľkého farebného katalógu. Slovom, aj tu ste sa len ťažko dostali k možnosti kúpiť kvalitnejšie diely za menej, ako sú známe internetové ceny. Výber bol však dychberúci! Celé pavilóny známych aj neznámych hliníkových a ľahkozliatinových diskov. Medzi nimi drobný čínsky stánok s diskami, ktoré vynikali dizajnom, boli však do posledného kúsku vypredané. Neuveriteľné, ale papierik s nápisom „sold out“ visel na exponátoch viditeľne dlhšie ako jeden deň. Zásoby museli vypredať počas prvých dní výstavy, my sme ju navštívili posledný deň, lebo sme boli zvedavý na finále.

V Essen-e sa prezentoval každý, kto v tomto priemysle niečo znamená a chcel by znamenať na obrovskom nemeckom a európskom trhu. Zvučné mená európskeho tuningu ako BBS, Eibach, H&R, KW, Prior Design, AC Schnitzer, Hamann, Cobra, ABT, TechArt a ďalší.  Po ich boku boli k videniu menšie, menej známe značky a dielne, ktoré predstavovali svoje produkty a technológie. Samozrejme každý stánok zdobil akýsi prvotriedny kus techniky, buď v show&shine štýle, ostrý pretekársky stroj alebo len exkluzívne auto vybavené technológiou z produkcie vystavovateľa. Na prvý pohľad kvalitné vzduchové podvozky, neznámej značky, k zemi zrazená A4-ka kombi, Mercedes A-čko s autohifi zástavbou, pretekárske autá s najmodernejšou bezpečnostným vybavením a technológiou pre bezpečnosť jazdcov. Ťažko by som vymyslel automobilovú alebo tuningovú chuťovku, ktorú tento víkend v Essene nebolo možné kúpiť. 

Možno vás napadne niečo a možno vás napadnú dajme tomu autá. Sklamem vás, na predaj boli aj autá. A nie hocikajé. Najmenej dva pavilóny boli natrieskané desiatkami až stovkami športových, exkluzívnych, luxusných, klasických áut, youngtimer-ov, veteránov alebo upravených vozov. Z ktorých desiatky boli označené štítkom „predané“.

Avšak Essen Motor Show vyniká z celkom iného dôvodu, ako je pestrosť ponuky predajných stánkov. Skutočným prekvapením, a potešením zároveň, je gravitačná sila tohto jadrom plnohodnotného tuningového podujatia. Myslím tu samozrejme aj na ohromné množstvo návštevníkov, ale čo ďaleko prekonáva návštevnosť je tematická pestrosť výstavy. Pre ilustráciu: automobilové združenia, kluby, stánky automobiliek, stánky s vybavením pre pretekárov alebo doplnkami pre poriadny chlapský automobilový brloh. Predajcovia luxusných, exkluzívnych alebo športových vozidiel naplnili celé pavilóny autami. Auto-motodromy, pretekárske trate a rôzne šampionáty, s drsnými kúskami, doslova dotrhanými z nasadenia počas práve končiacej sezóny. Nechýbali ani vyleštené kúsky, klenoty, ako Gulf Porsche 917 alebo hybridné Porsche 919, víťaž tohtoročných vytrvalostných pretekov v Le Mans.              Nürburgring, Hockenheimring, aby som spomenul tých najväčších. Viaceré drobné domáce, ale napríklad aj holandský auto-motodrom. A to som určite veľa toho vynechal … Rozhodne bolo cítiť, že tu teda nikto nezaprie príslušnosť ku komunite posadnutých auto-maniakov, ktorí trávia víkendy v garážach a dieľňach. Bolo cítiť, že tu sa motoršport naozaj nehanbí za nevlastného brata – tuning a ľudí, ktorí ním žijú.  

Spomenuté pretekárske seriály a šampionáty pokrývali plochu ďalších dvoch pavilónov, ale nepýtajte sa ma koľko tých pavilónov vlastne bolo. Neuveriteľné ale v informovaní návštevníka v tomto Essen Motor Show zlyháva. Mapka podujatia sa predávala za 1 Euro, čo by som aj prehltol po 15 Eurovom vstupnom, ale nedokázal som si žiadnu kúpiť. Boli do kúsku vypredané! 

Vráťme sa ale k veci a rôznym formám motoršportu, ktoré sa na výstave prezentovali. Od motokár, cez GT seriály, off-road preteky a preteky ťahačov, seriály veteránov a jedno-modelové šampionáty, až po špičkové motorové člny, ste tu našli naozaj všetko. Niektorí prezentovali svoju disciplínu profesionálnymi simulátormi, iní postavili svoje pretekárske vozidlá za bariéry, mimo dosah návštevníkov. Atmosféru skvele dopĺňali desiatky motoršportových tímov, ktorí rovno verbovali nových pretekárov do amatérskych sérií. 

V rámci podujatia sa odovzdávali ceny viacerých seriálov a nemeckých šampionátov s domácou aj medzinárodnou účasťou. Seriál DTM nesklamal plnohodnotnou reprezentáciou v podobe trojice pretekárskych vozov a silné postavenie na výstave malo aj ADAC. Združenie známe hlavne asistenčnými službami motoristom, stojí v pozadí aspoň desiatky motoršportových disciplín v krajine. Preteky klasických vozov, ťahačov, motorových člnov alebo Corsa Cup. Prekvapila však účasť a expozícia FIA, pretože v našich končinách medzinádnú automobilovú federáciu nepoznáme ako atrakciu na tuningovej výstave. V rámci Essen Motor Show sa FIA prezentovala stánkom v štýle štartovného roštu a viac ako desiatkou monopostov F1. Možno si spomeniete na Slovenskú výpravu na AMTS v 2013 a stánok v podobnom štýle.

Dominantné postavenie mali počas výstavy výrobcovia pneumatík. Nielen veľkosťou stánkov ale aj vozidlami, ktorými ich vyzdobili. Prezentovali sa tiež rôzne automobilové značky, ale kto dával dostatočný pozor všimol si, že väčšina stánkov zaostala za tým, čo predviedol Mercedes-Benz. Nehovoriac  o tom, že jeden z priamych konkurentov (Audi) vo formáte firemného stánku dokonca chýbal! Naopak, z exponátov na stánku Mercedes doslova kričalo, že individualizácia a úpravy sú tá správna cesta. Bravo MB!

Nakoniec, ale nie v poslednom rade, sa dostávame k tuningovým pavilónom. Organizátori prezentovali tuningovú scénu pod označením Tuning Experience. Pod skromným názvom sa skrývali viaceré pavilóny, ktoré boli plné upravených áut rôznych kategórií a zamerania. Boli tu autá zo všetkých končín európskeho kontinentu a ich tuningových súťaží. 

Každým kúskom medzinárodnej reprezentácii kraľovali autá európskych značiek,      a lákali také množstvo návštevníkov, že odfotiť to-ktoré auto stálo nemalé úsilie. Húf návštevníkov sa hýbal cez tieto pavilóny veľmi pomaly, vďaka čomu som si všimol ďalšiu zaujímavú skutočnosť. Takto koncom sezóny 2015 si dovolím verejne vyhlásiť, že profesionálny tuning hýbe celými generáciami. Dokážem iba opísať, ale nie odovzdať pocity, ktoré máte pri akrobatickom hľadaní dobrého foto-uhla upraveného Mitsubishi Evo VII a za vašim chrbtom, pán v rokoch vysvetľuje svojmu vnukovi rozdiel medzi legendárnym G40 a G60. Musím priznať, dojímavý moment.

Stovky vkusne prestavaných áut, medzi nimi desiatky vozov očividne v dennom používaní a viaceré extrémne prestavby, ktoré cestujú po Európe ako hlavné atrakcie rôznych podujatí. Plnokrvné športiaky, showcar-y, kultové VW chrobáky, T1-kové busy, ale aj k zemi prirazené prémiové rodinné vozy. Nezvyčajne veľa upravených modelov Lamborghini, Mercedes alebo Porsche. V tejto časti výstavy sa predstavili viaceré víťazné autá rôznych zahraničných tuningových súťaží a k videniu boli vskutku jedinečné prestavby, individualita a rôznorodosť boli silní hráči. Nesmiem vynechať aj viaceré tematické stánky, ktoré priblížili atmosféru čistokrvných tuningových akcií.

Essen Motor Show je skutočný sviatok pre fanúšika automobilovej technológie a tuningu. Aj preto je ťažké stručne opísať tento zážitok. Bolo to komplexné podujatie, s dosahom naprieč celým automobilovým priemyslom a motoršportom, v pozadí ktorého pravdepodobne stojí nemecká precizita. Plnohodnotná tuningová výstava, na takej úrovni prepojená na základňu fanúšikov, že ani polícia nemôže zostať mimo diania. Zúčastnili sa vlastným stánkom, v uniformách a s upraveným Chevrolet-om Corvette. Viacerí určite poznáte iniciatívu TUNE IT! SAFE!, vďaka ktorej môžu zúriví nemeckí tuneri upravovať svoje autá bezpečne a legálne. A keď sa im to podarí, na tomto podujatí si môžu podať ruky s mužmi zákona, ktorých stretli pri poslednej, rozhodne nezvyčajnej, cestnej kontrole. Ak sa tuning a automobilová kultúra pohybujú smerom aký prezentuje Essen Motor Show, som toho názoru, že sme na veľmi dobrej ceste!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *